Hyvää kotihoitoa
Viitahoiva Oy:n kotipalvelujen yksikkö Viitahelmi on sijoittunut koko maan ja oman alueen parhaat asiakasarviot saaneiden yksiköiden joukkoon THL:n kyselyssä Kerro palvelustasi 2024. Tulokset julkaistaan THL:n verkkosivuilla
Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta eli Kerro palvelustasi -kysely toteutettiin 10.1.–27.3.2024 kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa koko Manner-Suomessa.
Kyselyn avulla selvitetään asiakkaiden kokemuksia palvelun laadusta, sekä vastaako palvelu asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.
Kerro palvelustasi -kyselyn tavoitteena on
- seurata vanhuspalvelujen laatua asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
- tuottaa vertailutietoa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyydestä kansallisella, alueellisella ja toimintayksikkökohtaisella tasolla. Tulokset raportoidaan kaikille avoimessa raportointipalvelussa.
- tuottaa asiakastyytyväisyystietoa hyvinvointialueiden, palveluntuottajien ja toimintayksiköiden tietojohtamisen tueksi. Palveluntuottajat ja toimintayksiköt saavat omia palvelujaan koskevat tulokset käyttöönsä ja kehittämistyönsä tueksi.
- tukea kansallista päätöksentekoa asiakastyytyväisyystiedolla.
Viitahoiva Oy:n kotipalvelu
Viitahoiva Oy:n kotipalvelua toteutetaan Viitahelmessä, Viitaniementie 24 B. Viitahelmi sijaitsee kauniilla, vihreällä ja turvallisella asuinalueella Viitaniemessä. Asukkaille tarjotaan yhteisöllistä asumista, ruokapalveluja, viriketoimintaa ja apua päivittäisissä toimissa. Suurin osa asukkaista ostaa kotipalvelua Keski-Suomen hyvinvointialueen myöntämällä säännöllisen kotipalvelun setelillä.
Toimintaa on toteutettu ja kehitetty vuodesta 2017 alkaen. Asukkaita kuunnellaan aidosti ja toimintaa kehitetään asukkaiden toiveiden ja tarpeiden perusteella. Pienessä reilun 40 asukkaan yhteisössä voidaan toimia yksiöllisesti ja huomioida pienetkin toiveet, esim. kävely ulkokautta ruokailutilaan yms. Asukkaat tuntevat kaikki hoitajat, mikä helpottaa kommunikaatiota ja luo turvallisuutta. Asukkaat tuntevat myös toisensa ja usein muuton yhteydessä löytyy asukkaista joku tuttu tai muuten sopiva kaveri.
Asukkaiden yksiöllinen huomioiminen edellyttää henkilökunnalta aitoa paneutumista jokaisen asukkaan tarpeisiin ja elämäntilanteeseen. Työtä tehdään ammattitaidolla, sydämellä ja ilolla aidosti läsnä ollen. Pienessä yhteisössä ei ole myöskään kankeaa byrokratiaa toimintaa ohjeistamassa. Tämä edellyttää organisaatiolta ja henkilökunnalta ketteryyttä ja kykyä toimia asiakaslähtöisesti. Viitahelmessä räätälöidään asukkaiden hoiva- ja ruokapalvelut, viriketoiminta ja muu toiminta. Kaikilla asukkailla on oman näköiset palvelut. Kaikki eivät halua osallistua viriketoimintaan ja osa taas toivoo, että heidät haetaan kaikkiin tapahtumiin.
Myös omaisia kuullaan yksilöllisesti ja omaisten yhteisissä tapahtumissa. Viitahelmen yhteisöllinen toimintamalli on syntynyt asukkaiden, omaisten ja henkilökunnan yhteisenä työnä. Olemme tästä ylpeitä ja kiitollisia saamastamme asukkaiden palautteesta.