Viitahelmessä liikutaan

29.01.20

Viitahelmessä asustaa aktiivista senioriporukkaa, jonka liikkumisesta kantaa huolta virikeohjaaja Jarmo. Hän pitää tuolijumppaa ja ”komentaa” asukkaita kävelemään joka päivä, suoristamaan selkää ja rentouttamaan harteita. Kävelyä harrastetaan yhdessä ulkona ja sisällä pitkillä käytävillä joka päivä. Jos liikut päivän aikana kolme kertaan 10 min, saat päivän liikuntasuositukset toteutettua. Käytäviltä on kuulunut puhetta, että ”Taas se Jarmo komensi meitä suoristamaan selkää ja kävelemään reippaasti!” Jatketaan yhdessä liikkumista ja haastetaan myös omaiset ja ystävät mukaan.

Vatsa sisään, rinta eteen ja menoksi.
Reippailu ulkona virkistää myösmieltä

”Liikunnan merkityksestä iäkkäiden ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille ollaan nykyisin vakuuttuneita. Erityisen merkityksellistä liikunta näyttää olevan siksi, että suuri osa toimintakyvyn ongelmista ikääntyneillä henkilöillä liittyy jollakin tavalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan vähäisyyteen.

Liikunnalla on havaittu olevan myönteisiä vaikutuksia ikääntyneen mielialaan, kognitiivisiin toimintoihin ja itseluottamukseen. Positiivisia yhteyksiä on havaittu myös elämän tarkoituksellisuuden kokemiseen, depressiivisten oireiden, ahdistuneisuuden ja jännittyneisyyden vähenemiseen sekä yöunen laatuun. Liikunnan suotuisat vaikutukset eivät ole ikä- eivätkä sukupuoliriippuvaisia, ja suotuisia tuloksia voidaan saavuttaa myös hyvin sairaiden ja iäkkäiden (mm. dementoituneiden) henkilöiden kanssa.

Yleisen, ympäri maailmaa käytetyn terveysliikunnan suosituksen mukaan terveyden ylläpitämiseksi tulisi liikkua kohtalaisesti rasittavalla teholla vähintään 30 minuuttia useampana päivänä viikossa, mieluiten päivittäin. Keski-ikäisillä ja iäkkäillä reipas kävely täyttää hyvin tämän vaatimuksen. Puolen tunnin päivittäisen fyysisen aktiivisuuden voi kerätä jopa kolmessa 10 minuutin pätkässä. Ihanne olisi kuitenkin liikkua enemmänkin kuin suosituksessa sanotaan. ” Lähde:

https://verneri.net/yleis/ikaantyminen-ja-liikunta

Lue myös nämä: